Lynx on BRP Finland Oy:n omistama moottorikelkkamerkki. Kelkat valmistetaan nykyään Suomessa Rovaniemellä. Moottoreina käytetään itävaltalaisia Rotaxin moottoreita. Lynxillä ovat ajaneet muun muassa Janne Tapio ja Emil Öhman, jotka ovat voittaneet maailmanmestaruuden moottorikelkkailussa.
Historia:
Lynx-moottorikelkkojen valmistuksen aloitti Velsa Oy Kurikassa vuonna 1968. Velsan omistajaksi tullut Valmet Oy siirsi kelkkojen valmistuksen 1970-luvun lopulla Rovaniemelle, Winha-moottorikelkkoja valmistaneen ja konkurssiin menneen Polar Metal Plast Oy:n
entisiin tiloihin. Rovaniemellä valmistus tapahtui ensin Velsa Oy:n
nimissä ja vuodesta 1982 Nordtrac Oy -nimisessä yhtiössä. Valmet luopui
moottorikelkkojen valmistuksesta vuonna 1988 ja myi Nordtrac Oy:n
kanadalaiselle Bombardier Incille ja tämän Ski-Doo-kelkkojen suomalaiselle maahantuojalle Oy Starkjohann
& Co:lle. Bombardier osti sittemmin Starkjohannin osuuden ja muutti
yhtiön nimen Bombardier-Nordtrac Oy:ksi. Vuonna 2003
Bombardier-Nordtrac siirtyi Bombardier Incistä erotetun Bombardier Recreational Products -yhtiön omistukseen. Rovaniemellä toimivan yhtiön nimi on nykyään BRP Finland Oy ja se valmistaa moottorikelkkoja sekä Bombardierin Ski-Doo-tuotemerkillä että Lynx-merkillä
Varsinaisen moottorikelkkailukauden voidaan katsoa alkavan vuonna 1959, kun kanadalainen Bombardier-yhtiö toi markkinoille nykyisen mallin mukaiset, kevyet ja ohjaamoltaan avoimet Ski-Doo-moottorikelkat.
Suhteellisen halpa kelkka kävi hyvin kaupaksi, ja muut valmistajat
kehittivät vastaavia malleja. Enimmillään markkinoilla oli yli 150
moottorikelkkavalmistajaa. Esimerkiksi enemmän kaksipyöräisistään
tunnetut Harley-Davidson ja Kawasaki valmistivat moottorikelkkoja 1960- ja 1970-luvulla. Suomessa moottorikelkkojen sarjavalmistuksen aloitti Metaxon vuonna 1966, ja kelkkamerkki oli Lumikko.
Moottorikelkkamarkkinat ovat vaihdelleet vuosien kuluessa 1970-luvun
huippulukemista energiakriisin aiheuttamaan laskuun ja jälleen nousuun
1980-luvun lopulla. Tästä lähtien markkinat ovat vakintuneet noin
100 000–200 000 vuosittaisen tuotantokappaleen väliin.
Kovan kilpailun ja fuusioiden vuoksi valmistajia on vuosituhannen
vaihteen jälkeen alle kymmenen yhtiötä. Nykyisiä valmistajia ja
tuotemerkkejä ovat muun muassa Arctic Cat, Lynx, Polaris, Ski-Doo ja Yamaha, entisiä esimerkiksi suomalainen Winha ja ruotsalaiset Aktiv ja Ockelbo.
Urheilu laji:
Moottorikelkka-freestyle on Freestyle motocrossista kehitetty moottorikelkkaurheilun
muoto. Laji on esiintynyt elokuvissa kuten Slednecks, Ruff Riders ja
R.O.C.K. Suosituimmat lajissa käytettävät kelkat ovat Polaris IQ 600 RR,
Ski-Doo MXZ 800/Mach-Z sekä Arctic Cat Crossfire 8.
Moottori kelkka:
2000-luvulla kaikki valmistajat ovat keskittyneet erittäin
voimakkaasti uusiin ympäristöystävällisten moottoreiden kehitykseen
tuloksena uudet 2-tahtiset suoraruiskutusmoottorit ja 4-tahtimoottorit,
joiden päästöarvot ovat huomattavasti alhaisemmat verrattuna esimerkiksi
1990-luvun lopulla valmistettuihin malleihin. Tässä kehityksessä
valmistajia on velvoittanut myös Yhdysvaltain ympäristönsuojeluviraston päästönormien noudattaminen.
Perinteisesti moottorikelkat on varustettu kaksitahtimoottoreilla,
mutta nelitahtisten arvellaan yleistyvän tulevaisuudessa.
Ympäristömääräykset asettavat nykyisille moottoreille tiukat
enimmäisrajat melun ja pakokaasupäästöjen suhteen, ja
nelitahtimoottoreilla nämä vaatimukset on kaksitahtisia helpompi
toteuttaa. Myös polttoaineen kulutus on reilusti pienempi
nelitahtikoneissa. Nelitahtikoneiden haittapuolena voidaan pitää niiden
painoa ja heikompaa suorituskykyä
.
Vuonna 2002 Arctic Cat toi ensimmäisen nelitahtikelkan markkinoille.
Vuonna 2004 kelkkojen nelitahtitekniikka otti aimo harppauksen
eteenpäin, kun Arctic Cat esitteli elektronisella polttoaineen
suihkutuksella ja välijäähdyttimellä varustetun turboahdetun
nelitahtimoottorin. Vuodelle 2005 myös Polaris esitteli omat
turboversionsa nelitahtikelkoista.
Suomessa moottorikelkkailu on tiukemmin säädeltyä kuin naapurimaissa .
Selkeät säännöt ovat mahdollistaneet harrastuksen kestävämmän ja
turvallisemman kehityksen ja moottorikelkkailureitit muodostavatkin jo
maantieverkostoa muistuttavan verkoston. Viime vuosikymmenet
moottorikelkkailu harrastuksena on ollut jatkuvassa kasvussa.
Pohjois-Suomessa kelkkailu on myös merkittävä tulonlähde
matkailuyrityksille ja yksi Suomen talvimatkailun vetonauloista.
Peräpohjolassa moottorikelkkaa käytetään talvisin osin jokapäiväisenä
kulkuvälineenä auton asemesta.
Moottorikelkka työkoneena
Moottorikelkkojen kehittyessä niitä on alettu käyttää yhä enemmän
työkoneina talvisissa olosuhteissa. Lapissa moottorikelkka on
työkulkuneuvona käytännöllinen väline talvella. Moottorikelkka soveltuu
myös kevyen puutavaran, kuten rankojen, kuljetukseen metsässä ahtaissa olosuhteissa. Tähän tarkoitukseen kelkkoihin on saatavissa puutavararekiä ja ahkioita.
Itelläni on arctic cat f6 sno pro ja olen tyytyväinen kelekkoon käöttäötyypi hyvin patikossa ja muussakin rymyytyksessä reitillä eikä ole vielä hajonnut. Niimpa tässä olis tietoa arctic catista:
Arctic Cat on yhdysvaltalainen
moottorikelkkoja ja mönkijöitä valmistava yhtiö. Yhtiö on valmistanut
moottorikelkkoja 1950-luvulta lähtien, ja ensimmäiset mönkijät
valmistuivat vuonna 1995.
David Johnson, Edgar Hetteen ja Allan Hetteen työskentelivät yhdessä eräässä minnesotalaisessa
yrityksessä, jossa he suunnittelivat ja rakensivat 1950-luvun alussa
lumen päällä liikuvaa ajoneuvoa. Edgar lähti yrityksestä kesällä 1960 ja
aloitti Polar Manufacturing -yrityksen, jonka nimi vaihtui myöhemmin Arctic Enterprises -nimiseksi. Yritys alkoi valmistaa Arctic Cat -moottorikelkkoja, mutta laajensi myöhemmin tuotantoaan myös veneteollisuuteen.
Lumeton talvi vuonna 1980 ja ylituotanto pakotti yhtiön konkurssiin
1981 ja lakkautti tuotannon vuonna 1982. Vanhan tuotannon pohjalle
perustettiin vuonna 1984 uusi yritys nimeltään Arctco, joka jatkoi kelkkojen valmistusta nimellä Arctic Cat. Vuonna 1996 yhtiö otti malliston nimen myös viralliseksi nimekseen.
Arctic Cat on tunnettu ZR-moottorikelkkasarjastaan ZR 440, 500, 580,
600, 700, 800 ja 900. 1990-luvulla tehdas valmisti Thundercat-kelkkaa,
joka oli markkinoiden tehokkain. 2009- mallistossa Arctic-Cat esitteli
1100-kuutioisen turbolla ja välijäähdyttimellä varustetun
moottorikelkkamallin, jolla yhtiö korjaa takaisin Ski-Doo
moottorikelkalle menettämänsä tehokkain sarjavalmisteinen
moottorikelkka- tittelin. Arctic Cat tekee kelkkojen lisäksi myös
mönkijöitä ja se on valmistannut 90-luvulla myös vesijettejä malliltaan
Tigershark.
Linkki: slednecks http://www.youtube.com/watch?v=22fC7PQtMwQ
http://www.youtube.com/watch?v=OWKbNIY2uqM M. J
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti